De volgende morgen hoorden wij onze buren hun schip klaarmaken en zij gingen een kwartier eerder weg dan wij en gezien de wind kon het rif van de vorige dag eruit en hebben ook wij de haven van Vlieland verlaten.Lo en Ank waren al om 05:00 uur vertrokken. Het eerste stuk langs de Vliesloot over de Gronden van het Stortenmelk hebben wij de motor bij gehad om de dwars stroom te kunnen overwinnen. Net boven de Terschellinger gronden kon de motor uit en hebben wij zeilend ons eerste kopje koffie genuttigd. De wind was ZW 3-4 Bf. de wind zou ruimen naar het W en later in de Duitse bocht verder ruimen naar NW en later wel afnemend O 1-2 Bf.
Over de vlakte van Ameland richting Osterems langs North cardinal buoy Juisterriff-N richting Norderneyer seegat. Helaas doordat de wind tegen was hebben wij de motor gestart en de High Aspect ingerold. Nadat de motor een paar uur had gedraaid liep het toerental plotseling terug en even later sloeg de motor af. Nadat dit gebeurde had ik het vermoeden dat de nieuwe brandstoffilters verstopt waren.
Dus de High Aspect er weer bij en Maria met het kleine beetje wind wat er was doorzeilend. Nadat ik nieuwe filters geplaatst had en de brandstofleiding ontlucht had, heb ik de motor weer gestart maar na een paar minuten sloeg de motor weer af tevens bleek dat de brandstoffilters niet verstopt waren.
Hierna de speciale service van Volvo Penta gebeld, maar op twee nummers kreeg ik van een dame te horen dat deze nummers niet meer in gebruik waren. Maria kwam op het goede idee om Ewout de bedrijfsleider van Volvo Penta dealer in IJmuiden te bellen. Met hem heb ik alles doorgenomen. Hij kwam eerst met de vraag of ik misschien iets in mijn schroef had gekregen, maar dat kon niet want toen de motor weer even gelopen had draaide de schroef door de snelheid van de boot mee en Maria moest van mij de handel even in zijn achteruit zetten.
Toen kwam hij dat de filters verstop moesten zitten maar ik had al geconstateerd dat dit niet het geval was, maar toen ik vertelde dat het opvoerpompje haast niet terug kwam, zij hij meteen dan moet er een brandstofleiding verstopt zitten. Hij gaf aan dat ik alle leidingen moest controleren en als ik dat gedaan had hem nog even terug bellen hoe ik er voor stond met de motor.
Eerst een rubberen slang voor het opvoerpompje losgemaakt en daar een olie extracter op aangesloten. Met behulp met de handpomp gaan zuigen ik kreeg er wel met moeite een paar liter doorheen, maar meer niet. De olie extracter weer losgekoppeld en toen ben ik op de leiding gaan blazen en toen hoorde ik luchtbellen in de brandstoftank.
Alles weer aangesloten en de motor weer gestart, hij sloeg meteen aan en wij konden weer op de motor verder. Ewout hier nog even van op de hoogte gesteld en onze weg vervolgt. Wij hadden weer een aantal uren op de motor gevaren toen hij rond 03:00 uur weer terug liep in toerental en even later afsloeg.
Maar voor Maria was het in het donker even anders als overdag, wij lagen opdat moment vlak bij een zeeschip die voor anker lag en heel veel lichten van andere varende schepen. Hierop heb ik de Sjors opgeroepen die wij op zo’n 5 Nm waren genaderd en gevraagd of hij terug wilde komen varen om ons even in de goede richting te kunnen houden. Door onze AIS apparaten wist Lo meteen naar ons terug te varen.
Ik ben met schijnwerpers in de motorruimte weer aan de gang gegaan om de oorzaak op te sporen, weer alles losgemaakt maar nu kon ik de slang niet meer doorblazen. In de BB achterhut de koppelingen van de brandstofkraan losgedraaid uit de slang naar de brandstoftank stroomde schone dieselolie uit. De andere slang naar het voorfilter zat verstopt, het voorfilter verwijderd en na een hoop hard blaaswerk op het tuitje van de leiding hoorde ik plotseling harde stukjes plastic tegen de bodem in het motorruim ketsen.
Hierna de leidingen en de filters weer gemonteerd en de brandstofleiding naar de motor met het ontluchtingspompje ontlucht, het pompje deed nu goed zijn werk. Hierna de motor gestart en Lo weer opgeroepen die op 3 Nm was genaderd, dat hij weer zijn oude koers kon voortzetten omdat onze motor weer goed werkte. De route naar Cuxhaven is daarna op de motor probleemloos verlopen.
Net voorbij de groene buoy 1b/Jade 1 de Neue Weser S-Reede haaks overgestoken. Lo en Ank van de Sjors zijn bij ons in de buurt gebleven voor het geval dat er weer wat met onze motor zou gebeuren, het vertrouwen in de motor dat hij blijft draaien moet weer terugkomen. Gezien het feit dat wij beiden een te hoge snelheid hadden in het begin van onze route konden wij richting Elbe monding langzaam varen. Rond 10:00 uur moest ter hoogte van Scharhorn de kentering plaatsvinden maar later bleek dat de stroom op de Elbe nog wel even doorliep.
Lo had de avond voor vertrek aangegeven dat zij in Cuxhaven in de Amerikahafen bij een kleine vereniging zouden afmeren. Dus ik heb in Transas Navigator ook tot aan de steigers van de vereniging in de Amerikahafen laten lopen. Nadat wij beiden waren afgemeerd aan een langsteiger heb ik de romp ter hoogte van de stootwillen met zoetwater schoongewassen en daarna een beschermhoes tussen schip en stootwillen opgehangen om krassen te voorkomen. Maria heeft ondertussen alle lijnen in de kuip netjes opgeslagen en de zitkussens op de banken neergelegd.
Wij werden begroet en welkom geheten bij zijn vereniging door een zeer vriendelijke havenmeester, hij heeft ons uitleg gegeven waar de douches waren en hoe alles werkte. Wij kregen van hem een boek waar alle Duitse havens in staan en een sleutel die wij konden gebruiken om de haven op- en af te gaan, deze sleutel diende ook voor het toilet- en douche gebouw en de vuilcontainer. Fietsen stonden er ook die vrij gebruikt konden worden net als bij ons op de haven. Om het slot open te krijgen gaf hij een vier cijferige code die voor alle fietsen het zelfde was.
Nadat wij alles hadden opgeruimd hebben wij een heerlijke douche genomen en schone kleren aangetrokken, genietend in de kuip van het mooie weer werden wij door Lo en Ank op de Sjors uitgenodigd voor een drankje en alle belevenissen van de afgelopen reis kwamen even aan de orde, ook dat Lo en Ank op zee naar ons terug kwamen, bij Lo speelde de gedachte om ons schip helemaal naar Cuxhaven te slepen dat wel een beetje ver was en dat wij dan uitmoesten wijken naar Norderney. Maar dit was niet mijn bedoeling, ik wilde alleen maar even in de goede richting meegenomen worden, zodat ik de verstopping rustig kon verhelpen. Voor het terugkomen hebben wij Lo en Ank een fles Champagne gegevens.
Na het borreluurtje zijn wij teruggegaan naar onze boot, dat was niet zover want wij lagen naast elkaar met de steiger er tussen in. Maria heeft toen het eten klaargemaakt en ik heb de kuip tafel gedekt en wij hebben heerlijk van onze maaltijd genoten onder het genot van een glaasje wijn. Na de afwas zijn wij tevreden en voldaan na een reis van 30 uur en 2 minuten op tijd naar bed gegaan.