Nog een Rustdag in Burgstaaken op het eiland Fehmarn (D)

Gezien het weer, weer uitgeslapen en rond 10:45 uur werd er op de boot geklopt, het was Andre die ons uitnodigde voor een kopje koffie op de Wijsneus.

Hetty Wijsenbeek is voorzitter van de evenementencommissie en Andre Wijsenbeek is lid van de veiligheidscommissie van de NVvK, tijdens de koffie kregen wij door Andre zelf gebakken kruitkoek aangeboden. Hij vertelde wat moet je anders doen met dit weer.

Gezellig over diverse onderwerpen gesproken die de kustzeilers aangaan. Andre heeft ook nog de bouw van hun schip via een fotoboek laten zien, hij heeft heel veel invloed kunnen uitoefenen over de inrichting van hun nieuwe schip.

Het schip is een ontwerp van D. Koopmans en gebouwd door K. Bood in 1999 te Nijkerk, de romp is van hout-epoxy. Het schip ziet er prachtig uit en vol trots vertelde Andre hierover.

Na verloop van tijd zijn wij weer teruggegaan naar ons eigen schip, maar eerst Hetty en Andre bedankt voor de koffie en de overheerlijke kruidkoek. Teruggekomen op ons eigen schip hebben wij eerst een broodje gegeten en Maria heeft daarna de boot opgeruimd en ik ben met de verslagen op de computer doorgegaan.

Verder is het een verschrikkelijke dag regen, regen en nog eens regen.

Als het allemaal met het weer meezit, gaan wij morgen van Burgstaaken (D) naar Klintholm (Dan), een afstand van 61,1 Nm.

Het is nu 16:30 uur tijd voor een borreltje en een hapje, om 17:00 uur als de havenmeester er weer is ga ik even betalen en voor zijn dochter neem ik een paar kleine Hollandse klompjes mee.

Rustdag Burgstaaken op het eiland Fehmarn (D)

Gezien het geluid van de kletterende regen op ons schip hebben wij uitgeslapen tot 11:30 uur, daarna een ontbijt en tevens de lunch genuttigd, daarna hebben wij tot diep in de middag moeten wachten alvorens wij zonder regen even een wandeling over de haven konden maken. Continue reading “Rustdag Burgstaaken op het eiland Fehmarn (D)”

Van Laboe (D) naar Burgstaaken (D)

Na de dagelijkse beslommeringen zijn wij om 08:30 uur uit de jachthaven Baltic Bay vertrokken, net buiten aangekomen hebben wij voor het Laboeer Sand het grootzeil gehesen en even later de rolfok bijgezet om zo over het water van de Kieler Forde naar de Kiel – Fehmarnsund Route te varen.

Deze route moet je volgen omdat je anders door een schietgebied heen vaart, wat verboden is. Maar een schip voor ons riep een veiligheidsboot op en kreeg te horen dat er geen schietoefeningen waren. Hier konden wij ook gebruik van maken om onze route door het schietgebied te leggen wat vele mijlen scheelt.

Maar toen wij in het schietgebied voeren kwam het beetje wind wat er was recht van voren, eerst hebben wij nog een paar slagen gemaakt, maar al snel hebben wij besloten om op de motor verder te gaan.

Aangekomen bij het eiland Fehmarn moesten wij onder de 22 meter hoge Fehmarnsund brug doorvaren en daarna door een betonde vaargeul en aan bakboordzijde om een ondiepte heen naar de vaargeul die ons naar de jachthaven zou leiden. In de jachthaven aangekomen bleken er vele boxen op rood te staan, maar helemaal achter in de haven vonden wij nog een groene box.

De jachthaven Burgstaaken bevindt zich in de gecombineerde visserij en handelshaven van Burg en ligt beschut aan de Burger Binnenzee. Op de kop van de pier als je komt binnen varen ligt een onderzeeboot op de kant die te bezichtigen is.

Na 6½ uur varen waren wij wel toe aan een borreltje en een hapje en rond 17:45 uur heb ik mij bij de havenmeester gemeld om het havengeld te betalen. Toen ik terug kwam had Maria het eten al klaar en hebben wij gezien het slechte weer naar de Duitse TV zitten kijken.

Doordat wij het allebei door de nattigheid te pakken hadden gekregen hebben wij besloten gezien het slechte weerbericht voor de volgende dag om hier nog een dag langer te blijven liggen. Wij voelen ons behoorlijk ziek en zijn na een slaapmutsje vroeg naar bed gegaan.

Van Rendsburg (D) naar Laboe (D)

Om 07:30 uur opgestaan ontbijt klaargemaakt en thee en koffie gezet, daarna het vuil weggebracht en wat gefilmd en gefotografeerd op de Regatte-Verein Rendsburg jachthaven.

Alles in orde gemaakt voor vertrek welke precies om 08:50 uur heeft plaatsgevonden, met een gangetje van zo’n 6,5 knoop richting sluizen van Holtenau. Daar aangekomen konden wij meteen de sluis in varen en hebben wij tegen een Nederlandse motorboot Troubadour afgemeerd.

De kant op om te betalen eerst helemaal naar boven gelopen in de toren, maar daar kreeg ik te horen dat er een automaat beneden op de sluis geplaatst was waar men moest betalen, naar de betaalautomaat gelopen, betaald en met onze buren van de Troubadour staan praten tot de sluisdeuren weer open gingen.

Wij zijn dit keer in Laboe bij Yachtcentrum Baltic Bay gaan liggen met onze Lady Afiena.

Nadat alles geregeld was hebben wij ons liggeld betaald en een kaartje gekocht om te internetten, daarna zijn wij wat boodschappen gaan doen bij een supermarkt in het bad plaatsje Laboe. Na een heerlijke wandeling teruggekomen bij onze boot waar wij de boodschappen zijn gaan opruimen. Het was inmiddels gaan regenen toen even later ook de Sirius kwam binnen varen, gekeken of er op onze steiger nog een vrije plaats was om af te meren, maar alle vrije boxen stonden op rood. Dus Maarten heeft zijn boot op een andere steiger moeten afmeren.

Tijd om te borrelen met een heerlijk nootje erbij, na verloop van tijd heeft Maria het eten klaar gemaakt en heb ik nog wat op de computer gewerkt. Wij hebben het deze avond niet te laat en besloten om morgen naar Burg op het eiland Fehmarn.

Rustdag Rendsburg (D)

Deze dag gaf niet veel goeds veel regen en harde wind recht van achteren 6 – 7 Bf. met uitschieters 8 Bf., dus harde klappen van golven tegen onze romp.

Maar eerst om 09:00 uur de bestelde broodjes opgehaald en voor Maria een heerlijk ontbijtje klaargemaakt.

De dag van gisteren had Maria niet veel goeds gebracht, hartstikke verkouden met veel niezen en proesten erbij, dus besloten om te blijven liggen bij de Regatte-Verein Rendsburg.

Voor Maria is het een dag geworden van in bed blijven liggen om een klein beetje uit te zieken. En ik heb van deze dag gebruik gemaakt om de verslagen op de computer in te voeren.

Hopelijk gaat het morgen met Maria wat beter zodat wij naar de jachthaven van Labou kunnen varen.

Van Cuxhaven (D) naar Rendsburg (D)

Op deze dag was het hoogwater om 10:15 uur dus besloten om om 07:20 uur uit de jachthaven van Cuxhaven te vertrekken, heerlijk met het tij mee naar Brunsbuttel het begin van het Noord Oostzee Kanaal, hier hebben wij voor de oude sluis een uur moeten wachten alvorens wij geschut werden.

Maarten met de Sirius kwam met zijn opstapper als laatste hier de sluis invaren, zij zijn in de jachthaven van Brunsbuttel afgemeerd om naar bed te gaan na een nacht doorvaren.

Op de motor op weg naar Rendsburg, dit was een nare dag in het kanaal begon het te regenen en steeds harde te regenen en na 48,60 Nm. en 8½ uur varen meerden wij in de stromende regen af bij de Regatte-Verein Rendsburg.

Wat ons opviel is dat wij alleen grote zeeschepen uit tegengesteld richting hebben zien varen en dat er geen één ons voorbij is gekomen.

Nadat wij onze natte kleren hadden uitgetrokken en verder alles weer in orde hadden gemaakt hebben wij bij een buiten temperatuur van 9o heerlijk met de kachel en de Duitse TV aan heerlijk binnen zitten borrelen. En na het borrelen had Maria een verrassing zuurkool met worst als maaltijd.

Maar eerst bij de mooie blonde havenmeesteres ons liggeld betaalt en meteen broodjes besteld voor de volgende morgen.

Na het eten afgewassen en bij de koffie hadden wij ook nog een stukje vruchtentaart en meteen naar het weerbericht gekeken op de Duitse TV welke niet veel goeds gaf. Door de kou en de regen heeft Maria het te pakken gekregen en niesend en proestend zijn wij om 22:30 uur naar bed gegaan.

Van Oost Vlieland (NL) naar Cuxhaven (D)

Een tocht van 147,25 Nm. Wind NO 3 – 4 Bf. later afnemend NO 1 – 2 Bf. Om zes uur opgestaan brood klaargemaakt thee en koffie voor onderweg gezet verder alles in orde gemaakt om te vertrekken en om 06:55 hebben wij los gemaakt.

Aan de Brandaris gemeld dat wij met ons schip de haven van Oost Vlieland hadden verlaten en met twee personen onderweg waren naar Cuxhaven. Door een dame werd ons een goede reis toegewenst.

Er was nog niet veel wind, maar met nog een klein beetje stroom mee door de vaargeul naar buiten gevaren, om bij de aanloop ton richting Cuxhaven op te gaan. Wij hebben eerst vier uur op de motor gevaren en daarna konden de zeilen gezet worden, het ging heerlijk en hadden door de stroom mee te hebben een leuke snelheid.

Na verloop van tijd werd de Lady Afiena om 13:10 uur opgeroepen door een bemanningslid van een schip van de Nederlandse Kustwacht, hij wilde via de marifoon onze gegevens even controleren.

Er werd gevraagd naar de thuishaven, Call Sign, van waar wij zijn vertrokken en wat onze bestemming was. Ook vroeg hij wat onze uiteindelijke bestemming was, toen hij hoorde dat, dat St. Petersburg was vroeg hij nog hoelang wij van plan waren daarvoor weg te blijven. Mijn antwoord was 2½ tot 3 maanden, er werd ons toen een goede reis toegewenst.

Bij het windmolen park Riffgat werden wij door een bemanningslid van de Osprey opgeroepen, nadat ik mij gemeld had vroeg deze persoon of wij onze koers een paar graden naar SB wilde verleggen om iets ruimer om het in aanbouw zijnde windmolenpark te varen en aan dit verzoek hebben wij natuurlijk gehoor gegeven.

Nadat wij 11 uur onderweg waren om 18:00 uur viel de wind weg en moest de motor weer bijgezet worden, maar om 20:50 uur konden wij weer met onze zeilen van de wind genieten. Maar ook hier kwam na verloop van tijd weer een einde aan en hebben wij de fok ingerold en de motor weer bijgezet.

Maar bij de Neue Weser N-reede een ankerplaats voor zeeschepen was het helemaal gedaan met de wind en hebben wij het grootzeil laten zakken. Vlak voorbij deze ankerplaats rond 01:15 uur werden wij overvallen door mistbanken, maar met AIS en Radar voren wij zo naar langs de Norder Grunde naar de Elbe toe.

Alles verliep voorspoedig alleen toen het licht begon te worden en de mist was het lastig om de groene betonning te zien. Over de Elbe richting Cuxhaven waar wij om 06:25 uur in de jachthaven afmeerden.

Wij hadden een goede en gelukkig droge en niet te koude overtocht gehad, nadat wij onze zeilpakken hadden uitgetrokken en alle apparatuur hadden afgesloten, hebben wij nog even van een heerlijk glaasje rode wijn genoten. Dit flesje ging er wel heel gemakkelijk in en wij zijn toen maar om 07:30 uur naar bed gegaan.

’s Middags van een heerlijke warme douche genoten en even later het havengeld betaald en een kaart gekocht om stroom op onze boot te zetten. Daarna het schip maar even met zoet water schoon gemaakt voor de volgende dag.

Natuurlijk zijn wij niet te laat naar bed gegaan dit om een klein beetje slaap in te halen.

Van Harlingen (NL) naar Oost Vlieland (NL)

Afgesproken om, om 11:25 uur door de brug heen te gaan voor onze tocht van 18,3 Nm. naar Oost Vlieland met een ZW van 4 – 5 Bf.

Vlak voor ons was nagenoeg de hele bruine vloot uitgevaren, het was een prachtig gezicht om deze schepen kruisend langs de Pollendam te zien varen. Maar algauw hadden wij nagenoeg de hele bruine vloot ingehaald en na 3 uur en 56 minuten meerden wij af in de haven van Oost Vlieland.

Hier kwamen wij Maarten Ingenhouzs met zijn opstapper tegen, die lagen aan de zelfde steiger afgemeerd als wij. Toen wij op de steiger met Maarten stonden te praten kwam Hans van de Bellefleur ons even gedag zeggen, met Hans en zijn vrouw zijn wij in 2011 naar St. Petersburg geweest, zij wilden naar de Lofoten maar de wind was hier niet goed voor en hebben zij besloten om toch maar weer naar de Oostzee te gaan.

En even later kwam Hans Jonker een clubgenoot van W.S.V. De Zeevang die hier ook met zijn schip lag ons even een goede reis wensen naar St. Petersburg, Maria had dit op onze haven tegen hem verteld dat wij daar weer naar toe gingen.

Na het borreltje en het eten zijn wij na de koffie vroeg naar bed gegaan om uitgerust te zijn voor de reis van morgen naar Cuxhaven.