Voorbereidingen voor onze grootste reis met ons schip Lady Afiena naar St. Petersburg.
In september 2010 hoorden wij dat de Nederlandsche Vereniging van Kustzeilers (NVvK) van wegen hun 65 jarig bestaan een reis naar St. Petersburg (Rusland) aan het voorbereiden waren. Hiervoor werd op 9 oktober in Strand Nulde een bijeenkomst belegd. Helaas hebben wij door omstandigheden deze bijeenkomst niet kunnen bijwonen. Wel hebben wij ons als lid van de NVvK opgegeven bij het Bureau. Hiervoor moesten wij alles omtrent ons schip opgeven, ook konden wij een foto opsturen voor in het jaarboek 2011.
Nadat het verschuldigde bedrag was voldaan, kregen wij na enkele weken thuis een grote envelop opgestuurd met een plastic kaartje als bewijs van lidmaatschap 2010 met lidmaatschapnummer 49-10. Verder staat op de voorkant onze naam en ons adres en op de achterkant de gegevens van ons schip. Verder zat er een verenigingsvlag in, het verenigingblad De Drietand en het jaarboek 2010 met veel informatie.
Nadat wij het verslag van de eerste bijeenkomst per email van Paul Blacquire hadden toegestuurd gekregen, bleek dat er al 40 belangstellende waren. Maar de gang van zaken is zo dat zodra de inschrijving op de website is geplaatst men kan inschrijven, maar de inschrijving is pas definitief als het inschrijfgeld is voldaan.
Er was afgesproken dat de inschrijving in december op de website zou komen te staan, dus elke dag kijken op de website of de inschrijving voor de tocht naar St. Petersburg al was geopend omdat er maar 40 schepen mee konden doen. Door organisatorische redenen is de inschrijving pas begin februari 2011 op de website gekomen. Door elke dag te kijken waren wij de eerste die ingeschreven stonden, een hele geruststelling dat dit uiteindelijk gebeurd was. Vervolgens was het leuk om steeds op de website te kijken welke deelnemers er bij gekomen waren en dan in het jaarboek kijken wat voor schip zij hadden.
De volgende bijeenkomst was uitgeschreven bij de Golfclub in Naarden aan het Naardermeer. Nadat wij ontvangen waren met koffie en gebak werd het verslag van de eerste bijeenkomst doorgenomen. Tevens kwamen er weer nieuwe punten aan de orde van zowel organiserend comité als van de aanwezige geïnteresseerden.
Tijdens de vorige bijeenkomst was afgesproken om de vertrekkers bijeenkomst bij de Hermitage in Amsterdam te laten plaatsvinden. Maar de zaalhuur bleek wel heel erg veel geld te gaan kosten. Er werd afgesproken om te kijken of wij bij de Jachthaven Naarderbos terecht zouden kunnen en dan aansluitend aan de bijeenkomst een drankje te drinken en een maaltijd te nuttigen om elkaar beter te leren kennen.
Het bleek dat de vertrekkers bijeenkomst daar gehouden kon worden, hier werden de punten nog even doorgenomen, Het organiserende comité had een speciale St. Petersburg vlag laten maken, ook werden de bestelde vrouwen en heren St. Petersburg T-shirts uitgereikt. Ook waren er speciale velletjes met postzegels gemaakt met het logo erin.
En na afloop van deze bijeenkomst hebben wij elkaar onder het genot van een drankje beter leren kennen. Het weer was ons goed gezind de zon bleef lang schijnen zodat wij de maaltijd op het terras konden nuttigen. Wij hebben op deze dagen veel clubleden leren kennen en na een geslaagde middag hebben wij ’s avonds afscheid van elkaar genomen om thuis aan de verdere voorbereidingen te beginnen.
Op de website van de NVvK is een speciale pagina geopend om diverse onderdelen met elkaar te kunnen delen. Een kennis van ons heeft toen hij hoorden dat wij naar St. Petersburg gingen aangegeven dat zijn broer Rob Broekman havenmeester is bij Yachtclub HSS te Helsinki deze Marina heeft nog 2 overblijf eilanden welke eilandjes voor de deur zijn.
– op ca. 20 NM naar het Oosten richting St. Petersburg op het eiland Getören,
– op ca. 40 NM naar het westen op het eiland Andö.
Zie voor informatie: www.hss-segel.fi/
Ik heb met hem regelmatig contact gehad en diverse gegevens uitgewisseld en wij hebben besloten zeker bij hem langs te gaan. Gegevens heb ik voor alle deelnemers op de website van de NVvK geplaatst, zodat zij eventueel afspraken met hem kunnen maken, wat inmiddels door enkele deelnemers heeft plaatsgevonden.
Om naar St. Petersburg (Rusland) te mogen hebben wij een Visa nodig, deze kan men krijgen door een uitnodiging, hiervoor moesten wij alle paspoort gegevens voor een (Visa Invitation) apart voor ons beide op een A4-tje invullen tesamen met alle scheepsgegevens voor een (Berth reservation) in St. Petersburg en een kopie van onze paspoorten, deze gegevens moesten wij mailen naar de heer Vladimir Ivankiv.
Een paar dagen later kregen wij twee foto kopieën van de Invitation van Vladimir toegestuurd. Deze foto kopieën heb ik uitgeprint en via de website van de Russische Ambassade in Den Haag twee aanvraagformulieren gedownload, deze formulieren moesten voor ons beide in hoofdletters worden ingevuld.
Met deze ingevulde formulieren en de uitnodiging (Invitation) en onze paspoorten zijn wij op maandag 28 februari 2011 naar de Russische Ambassade in Den Haag gegaan om onze visa aan te vragen. Hier hebben wij verder afgesproken dat wij onze paspoorten met visa op maandag 14 maart zouden komen ophalen.
In september 2010 zag ik op de website van de NVvK dat iemand de wereldfolio van Transas Navigator aanbood. Telefonisch met deze heer contact gezocht en gevraagd of de wereldfolio nog te koop was en dit bleek het geval. Aan deze heer gevraagd of ik zijn dongle nummer kon krijgen om alles in Duitsland bij de heer Saar van het bedrijf ISY in Hamburg te verifiëren. Alles bleek in orde te zijn en een afspraak gemaakt om naar de wereldfolio te komen kijken. Maria en ik een dag later in de avond naar Castricum, het was een oude versie uit 2003, maar met een update er overheen is deze versie weer als nieuw. Hierna zijn wij een prijs overeen gekomen en meteen terplekke alles afgehandeld.
Op de zelfde website van de NVvK kwam ik nog iemand tegen die papieren kaarten 2010 van de Oostzee van Bornholm naar St. Petersburg aanbood. Deze kaarten heb ik voor de helft van de prijs kunnen overnemen en met updates van de betreffende kaarten firma’s hebben wij wat kaarten betreft alles voor elkaar.
Om ons thuis verder te kunnen voorbereiden hebben wij in oktober bij de firma Datama in Amsterdam diverse boeken aangeschaft, waaronder van de Firma DSV-VERLAG haven handboeken van de Nordsee, Skagerak & Kattegat, Mecklenburg-Verpommern und Polen, Ostsee deel 1 en Ostsee deel 2. Omdat wij deze boeken aan het eind van het jaar hebben gekocht krijgen wij in het voorjaar de updates 2011 er gratis bij.
Verder van Imray de Pilot The Baltic Sea en van René Vleut Scandinavië en de Oostzee en de Oostelijke Oostzee, nou met deze kaarten en boeken kunnen wij toch wel voldoende informatie vinden om diverse havens veilig aan te lopen.
Om weerberichten in de Oostzee te kunnen ontvangen hebben wij een WIBE-Europe aangeschaft en in de achterstag twee isolatoren laten aanbrengen voor montage van een passieve antenne, om een goede aarde tot stand te kunnen brengen heb ik op de kant in de winterstalling een aardplaat onder de boot gemonteerd.
Om andere schepen die uitgevoerd zijn met AIS op ons navigatie programma te kunnen zien en zij ons kunnen zien, (Zien en gezien worden) hebben wij een Easyais2-IS aangeschaft, met deze zichtbare gegevens is het heerlijk navigeren over de verschillende zeeën.
Om in de Scandinavische landen in een baai voor anker te kunnen gaan heb ik op de spiegel van ons schip een klapbare RVS beugel voor een hekanker gemonteerd en om onze website te kunnen updaten en verbinding met het thuisfront te kunnen onderhouden hebben wij een vaste WIFI antenne op een kleine mast op de spiegel geplaatst.
In de laatste weken voor vertrek hebben wij diverse boodschappen ingeslagen en deze goed in de daarvoor bestemde vakken opgeborgen zodat ons schip goed op de waterlijn ligt. Wij hadden besloten om op maandag 16 mei te gaan vertrekken en daarom hebben wij onze zoon Marco met zijn vriendin Aning op zondag voor vertrek op bezoek gehad om ons een goede reis toe te wensen. Marco heeft onze boordcomputer nog even op een goede werking gecontroleerd. Hij had ook nog een kleine camera meegenomen die wij onderweg op de zeereling kunnen plaatsen of natuurlijk ook op een andere plaats om tijdens het zeilen beelden op te nemen.
Na het verorberen van de Chinese maaltijd die ik besteld had en de koffie hebben wij ’s avonds afscheid genomen van Marco en Aning. Wij zijn toen onze zeilhoezen gaan verwijderen om morgenvroeg te kunnen vertrekken.