Wij hadden afgesproken om, om 09:00 uur te vertrekken, dus bijtijds opgestaan koffie gezet brood klaar gemaakt en ontbeten. De Nederlandse buren kwamen langs en gaven aan even eerder dan wij te vertrekken dan hoefde wij geen gekke capriolen uit te halen om de haven waarin wij een beetje ingebouwd lagen te verlaten. De Nederlanders uit de Marina Volendam waren al klaar, maar hun kennissen uit Muiden hadden aanmerkelijk meer tijd nodig om hun schip klaar te maken voor vertrek. Maar toch om klokslag 09:00 uur gooide hij los en konden wij achter elkaar de haven verlaten.
Meteen buiten de haven de River Medina tegen de wind in opgevaren, het grootzeil gezet en daarna omgedraaid en de River Medina verlaten. Net buiten de betonning de Hich Aspect uitgerold, maar er was niet al te veel wind dus wij besloten de motor op 1200 toeren mee te laten draaien. Natuurlijk de kegel gehesen om andere aan te geven dat wij de motor bij hadden staan.
Een uur voorbij Portsmouth ging ik naar binnen en rook een scherpe lucht in de kajuit, ik dacht meteen aan de accu’s het kussen eraf het houten schoot weg en toen schrok ik wel een beetje. Het leek net of de dikke stroomdraden in de brand stonden, meteen alle overige kussens weggehaald en toen zag ik dat de startaccu stond te stomen. Maria gevraagd om de motor uit te zetten.
Het houtenschoot was drijfnat van stoom van de accu, accuvloeistof rond de accu meteen alle ramen open gezet om de kajuit zo snel mogelijk te luchten. Het zijn gevaarlijke gassen die ontsnapte en zeer explosief, met natte lappen de hete accu geprobeerd te koelen. Na verloop van tijd de zes doppen verwijderd om nog meer warmte te kunnen kwijt raken. Allebij wel een beetje geschrokken van dit voorval en ons daarna volledig op het zeilen gestort, regelmatig daarna de accu’s gecontroleerd.
Het zou wel een lange zit worden maar dat moest nu eenmaal, kruisend met een kleine ZO wind van 2 Bf. de afstand naar Brighton overbrugd vlak voor de pieren de Hich Aspect ingerold de motor gestart hij deed het gelukkig en op de automaat tegen de wind met zijn tweeën het grootzeil snel maar netjes gestreken. De haven aangelopen en een box gevraagd bij Brighton Marina wij moesten vanwege onze diepte aan een lange pier 10 of 11 afmeren.
Na het afmeren meteen naar het havenkantoor om te betalen, bij de havenmeester aangegeven dat wij pech hadden met onze startaccu en dat wij graag in een box af wilden meren, om de volgende dag er een monteur naar te laten kijken. De havenmeester was het hier ook wel mee eens en gaf ons een box aan pier 25 box 49. Voor de nacht op Maria’s verzoek de startaccu ontkoppeld om verder gassen te voorkomen. Daarna zijn wij toch niet helemaal gerust naar bed gegaan, regelmatig toch nog even voelen of de startaccu koeler werd, het heeft toch tot in de morgen geduurd voor de startaccu volledig afgekoeld aan voelde.