Precies om 06:00 uur werd ik gewekt de klokken van de kerk in Vlissingen en gelijk liep ook onze wekker af.
Het was nog donker en ik had Maria beloofd niet uit te varen als het nog donker is.
Maar wij moesten nog van alles in orde maken, dus een kan thee en een kan koffie gezet, brood klaargemaakt om meteen op te eten en brood klaar gemaakt voor onderweg.
Om 06:55 voeren wij de Michiel De Ruijterhaven uit, buiten de pieren meteen stuurboord uit naar de Sardijngeul. Vanwege het hoge water hebben wij door de Sardijngeul langs de stuurboord kant gevaren.
De Sardijngeul gaat over in het Oostgat na het Oostgat richting Safe Water buoy OG in positie Lat: 51033.568N en Lon: 3025.103E kleur Red-White over de Kueerens of Domburger Rassen naar West cardinal buoy OG-WG in positie Lat: 51037.193N en Lon: 3023.806E kleur Yellow-Black-Yellow.
Daarna over het Steendiep en de Steenbanken, De Kom en langs de Bollen van Goeree wilden wij in een rechte lijn naar IJmuiden varen. Ongeveer 3 Nm. westelijker dan de Recommended Crossing for Small craft hebben wij na toestemming de Maasgeul gepasseerd.
De wind was inmiddels van WNW 3-4 Bf. gegaan naar ZW 5-6 Bf. De Nederlandse kustwacht gaf al een stormwaarschuwing af van ZW 6 Bf. Vanaf dat moment konden wij niet meer onze lijn aanhouden van rechtstreeks naar IJmuiden. Wij zijn toen kruisend voor de wind met stormrondjes om een gijp te voorkomen door gevaren.
Een goed uur na het passeren van Scheveningen kregen wij van de Nederlandse kustwacht een nieuwe stormwaarschuwing, Vlissingen, Hoek van Holland, IJmuiden en Texel ZW 7 Bf. De zee werd steeds wilder met redelijk hoge golven erbij, Maar kruisend voor de wind met een rif in het grootzeil en met de Hich-Aspect ging dit prima.
Vlak bij de Buoy IJ15 voor in positie Lat: 52027.998N en Lon: 4027.828E kleur Yellow zijn wij na een stormrondje over bakboord gaan zeilen. Vlak voor ons ging een vrij lage kustvaarder tussen de pieren door naar binnen, opdat moment kwam er ook een passagiersschip de haven van IJmuiden uit en recht op ons af.
Gelukkig draaide het passagiersschip binnen de pieren naar stuurboordwal. Hierdoor konden wij ook onze weg vervolgen langs stuurboordwal.
Vlak voor de pieren was het eigenlijk wel even heftig zoals de wind en de hoge golven met onze boot speelde, maar alles ging goed. De schipper van de lage kustvaarder ging binnen de pieren langzaam varen, hierdoor gaf hij ons de gelegenheid om naast hem onze Hich-Aspect een beetje voor de wind weg te rollen.
Daarna voeren wij hem op het grootzeil snel voorbij om vanaf de Oude Buitenhaven recht tegen de wind door de vaargeul naar de ingang van Marina Seaport het grootzeil naar beneden te laten vallen.
Het grootzeil hing aan alles kanten met grote flappen over de giek, maar het grootzeil opruimen zouden wij pas doen als wij in een box afgemeerd lagen. De stootwillen opgehangen en alle landvasten aan de kikkers vastgemaakt, daarna zijn wij eerst tussen de H- en de I-steiger door gevaren om een plekje te zoeken tegen de wind in.
Hier lagen niet veel schepen afgemeerd dus besloot ik om terug te varen en tussen de J- en de K-steiger door te varen. Hier bleek dat wij niet op de K-steiger konden liggen omdat de boxen maar 12 meter zijn en met de wind mee afmeren in een box wilde ik niet. Dus weer terug gevaren naar de I-steiger wat meer naar voren doorgevaren om een beetje in de luwte van de gebouwen te komen, maar dit lukte niet helemaal.
Gelukkig kwam er iemand uit zijn boot vandaan en die hebben wij aangesproken of hij ons even op kon vangen. Vlak voordat wij de box in wilde varen kwam er nog iemand aangerend, Maria heeft aan de kant waar de wind vandaan kwam de landvast om de RVS-paal heen gedaan en meteen strak gehouden, met de voorpunt waar ik extra stootwillen had opgehangen kwamen wij daarna tegen een vingerpier aan.
Stuurboord achter vastgemaakt en daarna onze punt met de landvast aan stuurboord met behulp van de twee mensen op de steiger in het midden van de box getrokken en geduwd. Op deze twee landvasten lag onze Lady Afiena gelukkig afgemeerd, de twee heren bedank voor hun medewerking en één van de twee zij dat wij wel moed hadden om met dit weer te varen.
Hierna hebben wij ons schip goed vast gelegd en aan de kant waar de wind vandaan kwam extra landvasten belegd. Het grootzeil zo goed en zo kwaad als het ging opgeruimd en daarna voor het opwaaien afgedekt. De Hich-Aspect iets uitgerold om wat beter op te rollen. De lijnen uit de kuip opgerold en onder de buiskap opgeborgen.
Daarna hebben wij heerlijk een glaasje champagne gedronken, vanwege de vermoeidheid want wij hadden toch 12 uur en 50 minuten gevaren en de laatste drie uur met windkracht 7 Bf. hebben wij een paar crackers met kaas gegeten.
Om 21:30 uur zijn wij heerlijk maar voldaan naar bed gegaan.