In de Solent, schuin tegenover Cowes, ligt de Beaulieu River en met het 18e eeuw scheepsbouwdorp Buckler’s Hard is dit een geweldige locatie, omringd door eikenbossen in de Beaulieu omgeving.
Buckler’s Hard is in privé-eigendom van de Montagu familie sinds de oprichting in 1724. Het was hier dat de houten schepen voor het Engelse Vloot werden gebouwd, het dorp straalt vandaag de dag nog veel van de sfeer van de oorspronkelijke scheepsbouw uit.
De uniek gelegen jachthaven beschikt over 110 ligplaatsen in een mooie en beschutte omgeving van de Beaulieu River. Volledige Marina faciliteiten omvatten toiletten en douches en wasserette, brandstof, jachtservice en botenbouwers, om maar een paar dingen op te noemen.
Bezoeker attracties zijn het National Motor Museum, het Paleis Huis, Beaulieu Abbey waar het monastieke leven tentoongesteld wordt.
De Marina is 24 uur per dag open met de snelheid beperkt tot 5 knopen. Jet-skiën, waterskiën, zeilen, duik activiteiten, afmeren op navigatie boeien, bakens of-merken en verankeren van een mijl aan weerszijden van Buckler’s Hard zijn niet toegestaan.
Wij gaan vandaag een wandeling maken in de omgeving van Buckler’s Hard Yacht Harbour, maar eerst hebben we even het haventerrein verkend en toen kwamen wij een bordje tegen met de volgende tekst.
Footpath to Buckler’s Hard, Maritime Museum, Master Builder’s House Hotel en Liquid Logistics, dus wij over het voetpad tussen de bomen door die richting op.
Helaas sloeg het weerom en begon het te regenen, wij kwamen bij een aanlegsteiger van een rondvaartboot aan, hier lag tegen de steiger Oliver B uit Cowes die net op het punt stond te vertrekken voor een cruise over de Beaulieu River, dus wij lekker aanboord.
De rondvaartboot Oliver B ging nagenoeg weer terug naar waar wij de Beaulieu River op zijn komen varen, dus waar ik gisteren geen foto’s kon maken kon ik dit nu wel, maar wel met wat regen erbij.
De Cruise duurde zo’n 30 minuten en de kapitein vertelde puntsgewijs over wat er allemaal op de Beaulieu River had plaatsgevonden.
1. De Gillbury Pier geeft een goede aansluiting op het Exbury landgoed.
2. Mulberry Dock. Dit is de kant waar de oude oesterputten in 1870 gebouwd waren. Tijdens de tweede Wereldoorlog, was hier een experimenteel drijvende dok gebouwd, samen met onderdelen voor de Mulberry Havens gebruikt bij D-Day landingen. Vandaag de dag, worden er weer oesters gekweekt op de rivier, waar het water zuiver genoeg is en waar een vergunning voor moet worden verleend.
3. Fiddler’s Reach. In de 18e eeuw, was dit een ankerpunt voor de nieuwe schepen op de route naar Portsmouth. Het gras langs het wad van de rivier wordt Schorren Townsendii genoemd. Dit verscheen voor het eerst op de rivier in de jaren 1870 om het wad te helpen binden, waardoor er minder erosie plaatsvond. Een tweede soort, Schorren Anglicana, werd ingevoerd in 1898.
4. Gins. Dit was waar de monniken van Abdij Beaulieu hun vissersboten en koopvaardijschepen afmeerden. Het was een handige plek om te laden en te lossen zonder de smalle kanalen stroom opwaarts op te navigeren. De naam Gins is ontleend aan Ingenium, een hef- of opwind mechanisme gebruikt om de lading te verplaatsen. Gins is een basis voor de Royal Southampton Yacht Club. Een oliepijpleiding van Wytch Farm in de buurt van Poole Fawley Oil Raffinaderij gaat onder de rivier door op dit punt.
5. Sea Banks. Het land achter deze banken werd drooggelegd in de 18de eeuw en gebruikt voor de zoutproductie. Zout was een zeer gewaardeerde grondstof en Zout Officieren waren er in Buckler’s Hard om te controleren dat de hoeveelheid van het geproduceerde zout en het bedrag van de belasting betaald werd. 200 jaar later, de banken zijn er nog wel, maar ze houden niet bij hoog tij, de weilanden achter zijn regelmatig overstroomd. Dit zorgt voor veel watervogels, met name rotganzen en de smient, als foerageergebieden in de herfst en winter.
6. Needs Ore Coastguard Cottages. Deze zijn gebouwd in de jaren 1860 voor de Kustwacht, die in de voorhoede van de strijd tegen smokkel, evenals defensie- en reddingsacties. Officieren werden vanaf het station verplaatst om te voorkomen dat de gevestigde in de lokale gemeenschap, niet vatbaar waren voor omkoping. The Needs Ore Cottages is gesloten in 1922, maar de huisjes blijven bezet door huurders van de Estate
7. Needs Ore Point. Dit was waar Charles Bull, Bull’s Run had gemaakt in 1726-27, als een kortsluiting in de rivier van de Solent. Het werd afgesloten door een bijzondere wet van het Parlement in 1986 om Gull Island te beschermen tegen erosie. Needs Ore is de basis van de Beaulieu River Sailing Club waarvan de rubberboot races plaatsvinden in dit deel van de rivier.
8. Gull Island. Dit is eigenlijk een land die haar naam dankt aan de zwartkop meeuwen, die hier het land gebruiken om te broeden. De rivier is ook een belangrijk gebied voor watervogels en ondersteunt vele zeldzame soorten, waaronder de donkere rotganzen, Plevier, Grutto, en vier verschillende soorten sterns. Andere vogels die kunnen worden gezien op de rand van de rivier zijn onder andere de Eend, Wulp, Tureluur, Canadese ganzen en scholeksters.
9. Millennium Beacon. Deze miniatuur vuurtoren fungeert als een merkteken en bevat een sector licht voor het geleiden van boten in het donker bij het aanlopen van de rivier. De bouw werd gefinancierd door heelveel zeilers die gebruik maken van de Beaulieu River.